De sage van "De ridder in het pantervel"

Verhaal en thema's

Het epos vertelt de avonturen van Avt'handil, een jonge islamitische Arabische edelman, en zijn hindoeïstische vriend Tariel, een Indiase prins. Shota Rustaveli verkent thema's als ridderlijkheid, liefde, vriendschap, moed, en hoofse liefde. Hij portretteert de helden als dapper, filantropisch, en vriendelijk, waarmee hij universele waarden belicht die de tand des tijds hebben doorstaan. Het hoofse ridderverhaal of heldengedicht is in vele talen vertaald, onderstrepend hoe actueel en universeel deze thema's nog steeds zijn.

Afbeelding met kunst, muur, overdekt
Koning Rostevan en Avtandil gaan op jacht, een illustratie uit een manuscript van Mamoeka Tavakarasjvili, 1646
Koning Rostevan en Avtandil gaan op jacht, een illustratie uit een manuscript van Mamoeka Tavakarasjvili, 1646
Tariel, Avtandil en Phridon kijken naar de burcht van de Kadji's, Mihály Zichy
Tariel, Avtandil en Phridon kijken naar de burcht van de Kadji's, Mihály Zichy

Versvorm: Kwatrijnen

In "De ridder in het pantervel" gebruikt Rustaveli kwatrijnen bestaande uit vier regels, om zijn verhaal ritmisch en esthetisch vorm te geven. Deze structuur is typerend voor veel klassieke literatuur en biedt een compacte wijze om diepgaande ideeën uit te drukken. Het variërende rijmschema (zoals AABB, ABAB) versterkt de harmonie en esthetiek van de tekst, en draagt bij aan het uitdrukken van de centrale thema's. Rustaveli's keuze voor kwatrijnen weerspiegelt zijn vakmanschap en de culturele waardering voor symmetrie en orde in de Georgische poëzie.

Voorbeeld:

ღამეს მთვარე განათებს, ვარსკვლავები ბრწყინავს,

რამდენად მოყვარეა გმირი ღამით დაიარებს,

მისი სიყვარულის ფერი სილამაზეს უტოლდება,

მთვარისა და ვარსკვლავების შუქისაგან უფრო საოცარი.

Wanneer de maan de hemel verlicht, en sterren glanzen klaar, Een ridder dwaalt door nachten heen, gedreven door zijn zwaar Verlangen naar de liefste zijn, wiens schoonheid zonder paar, Doet elke ster en maan verbleken, in 't hemels blauwe baar.

Bovenstaande tekst is een vrije vertaling en interpretatie, bedoeld om de sfeer en thematiek van het gedicht weer te geven. De originele Georgische tekst bezit een uniek ritme en rijm, wat in vertalingen soms lastig volledig te vangen is.


Samenvatting van het epos "De Ridder in het Pantervel"

door Shota Rustaveli

Lang geleden regeerde Koning Rostevan over Arabië. Hij had een dochter genaamd T'hinat'hin, die opgroeide tot een schoonheid zo stralend als de zon. Avt'handil, de hoogste bevelhebber van het Arabische leger, was verliefd op T'hinat'hin. Toen Koning Rostevan merkte dat zijn krachten afnamen, besloot hij dat zijn dochter gekroond moest worden als 'Koningin'. T'hinat'hin werd tot heerser gekroond en stond bekend om haar vrijgevigheid, waarbij ze veel van haar rijkdom weggaf. Hoewel de koning betreurde dat hij geen zoon had, beschouwde hij Avt'handil als een waardige ridder.

Op een dag stelt Avt'handil aan de Koning en zijn Vizier, Sograt, voor om een vriendelijke competitie te houden tussen Rostevan en hemzelf om te zien wie de beste boogschutter is. Ze rijden drie dagen over de vlakte, schieten wild, en Avt'handil doodt veel meer wild dan Koning Rostevan.

Tijdens een rustpauze na de competitie zien ze een vreemde jonge ridder huilen aan de oever van een beek, gehuld in een pantervel. Wanneer de koning hem vraagt wat er aan de hand is, doodt de Ridder in het Pantervel enkele van de slaven van de koning die zijn gestuurd om hem te ontbieden, en rijdt zo snel weg dat niemand hem kan vinden.

Als de Koning thuis terugkeert, is hij bedroefd en verbitterd, zich afvragend of de mysterieuze ridder zelfs menselijk is. Hij stuurt zoekpartijen uit naar de "vier hoeken van de hemel", maar niemand kan hem vinden. Uiteindelijk komt T'hinat'hin naar Avt'handil en stelt hem een queeste voor: hij krijgt drie jaar de tijd om de Ridder in het Pantervel te vinden. Ze erkent Avt'handils liefde voor haar en suggereert dat als hij de mysterieuze ridder vindt, ze met hem zal trouwen. Avt'handil stemt in met deze queeste en benoemt zijn slaaf Shermadin tot leider van de Arabische legers. Als hij niet binnen drie jaar terugkeert, moet men hem als dood beschouwen.

Avt'handil galoppeert weg. Drie maanden voordat de drie jaar voorbij zijn, ontmoet hij zes ruiters - drie broers met elk een schildknaap. Ze hebben de Ridder met het Pantervel gezien, die hun jongere broer doodde toen hij probeerde hem te grijpen. Avt'handil en de ruiters achtervolgen de Ridder drie dagen lang en bereiken uiteindelijk een rotsachtig gebied. Daar zien ze de Ridder naar een grot rijden, waar hij een meisje omhelst. De Ridder blijft 's nachts bij haar in de grot en rijdt de volgende dag weg. Avt'handil confronteert het meisje, maar zij wil hem niets vertellen. Uiteindelijk breekt Avt'handil in tranen uit en vertelt het meisje over zijn droeve queeste.

Het meisje vertelt hem dat haar naam Asmat'h is en dat de Ridder in de Pantervel Tariel is. Wanneer Tariel terugkeert, verbergt Asmat'h Avt'handil in de grot. Tariel is nog steeds bedroefd en zoekt een metgezel. Waar kan hij er een vinden? Asmat'h brengt Avt'handil naar buiten en stelt hem voor aan Tariel, waarna de twee mannen onmiddellijk een band vormen.

"Tariel ontmoette hem. Ze leken beiden op stralende zonnen, of als de maan in de heldere hemel, zonder een wolkje te bekennen, terwijl hun licht het landschap verlichtte. In vergelijking met hen leek de aloëboom niets bijzonders; ze waren als de zeven planeten; waarmee kan ik hen anders vergelijken?

Ze begroetten elkaar hartelijk, zonder verlegenheid ondanks dat ze vreemden voor elkaar waren; ze ontvouwden zich als een bloeiende roos, terwijl hun witte tanden door hun lippen heen schenen. Ze omhelsden elkaar, samen huilden ze; hun kostbare juwelen leken te veranderen in amber".

Avt'handil vertelt Tariel zijn verhaal, en dan vertelt Tariel eindelijk het zijne.

Tariel was de zoon van Koning Saridan, de zevende van de zeven koningen van India. P'harsadan was de opperheerser van de andere zes koninkrijken. Koning Saridan sloot een alliantie met P'harsadan, die Saridan zijn Amirbar, opperbevelhebber, maakte. Ze behandelden elkaar als gelijken. Tariel was de enige zoon van Saridan. Omdat P'harsadan geen zoon had, gaf Saridan Tariel aan P'harsadan en werd hij opgevoed als erfgenaam van de zes koninkrijken. Tariel was een machtige held; toen hij vijf was "leek het voor mij geen moeite om een leeuw te doden - het was als een mus." Toen Tariel vijf jaar oud was, schonk de koningin het leven aan een dochter, die Nestan-Daredjan werd genoemd. Ze was "niet geëvenaard door de zon in schoonheid".

Omdat zij nu de officiële erfgenaam was, stuurde P'harsadan Tariel terug naar zijn echte vader, Koning Saridan. Nestan-Daredjan werd aan Davar, de zus van de koning, gegeven om op te voeden als prinses en later koningin van het koninkrijk. Twee slaven vergezelden haar. Nestan-Daredjan groeide op in afzondering.

Na het overlijden van Koning Saridan kreeg Tariel na een jaar van rouw zijn koninkrijk en zijn taken als Amirbar (opperbevelhebber) onder P'harsadan. Hij wordt door P'harsadan, heerser van de zes koninkrijken, geëerd als een zoon.

Op een dag komen koning P'harsadan en Tariel thuis van de jacht, en de koning vertelt hem om wat patrijzen die ze gevangen hebben naar het huis te brengen waar Nestan-Daredjan zich afzondert. Tariel ziet zijn aangenomen zus voor het eerst in vele jaren. "Ik zag de jonge vrouw (Nestan); een lans doorboorde mijn geest en hart." Hij valt flauw, en Asmat'h, de dienstmeid van prinses Nestan-Daredjan, brengt hem weer bij bewustzijn. Hij ligt drie dagen ziek op bed, razend van waanzin en melancholie. Hij herstelt, maar is bedroefd door zijn geheime liefde voor Nestan-Daredjan. Uiteindelijk, nadat Asmat'h als tussenpersoon heeft opgetreden, smokkelt ze een brief van Nestan-Daredjan, waarin ze hem vertelt dat zij ook in het geheim verliefd op hem is. Maar in plaats van te treuren, moet hij zich bewijzen met daden in de strijd, door te oorlog te voeren tegen de Khataviërs.

Tariel is verheugd en stuurt een gezant naar de Khataviërs met een ultimatum. Koning Ramaz van de Khataviërs wijst dit af en verklaart de oorlog. Tariel vertrekt naar Khataet'hi, het land van de Khataviërs. Wanneer hij de grens bereikt, stuurt Ramaz een bericht van overgave, samen met een eerbetoon, en Tariel moet met een klein gezelschap naar zijn kasteel komen. Tariel laat zijn leger achter en trekt op met een groep van driehonderd ridders. Echter, één van de Khataviërs vertelt Tariel dat dit een list is: wanneer hij met Ramaz in onderhandeling gaat, zal hij overvallen worden door een overmacht bij de bespreking. Tariel roept zijn volledige leger op, dat een gedwongen mars maakt naar de afgesproken locatie. Wanneer de Khataviërs hun valstrik ontbinden, zet Tariel de zijne in. In de daaropvolgende strijd werpt hij koning Ramaz van zijn paard en neemt hij het veld in; ze nemen de Khataviërs gevangen en plunderen hun koninkrijk. Ramaz wordt teruggebracht naar de Koning van India, P'harsadan, die hem vergeeft, maar een zware belasting oplegt.

Na deze triomf besluit de koning Nestan uit te huwelijken. Hij houdt een feest om de overwinning te vieren, wat ook een soort debuutfeest is voor Nestan. Na het feest wisselen Nestan en Tariel opnieuw brieven uit, waarin ze hun trouw beloven.

De volgende ochtend krijgt Tariel slecht nieuws. Hij wordt ontboden door de koning, die hem vertelt dat Nestan zal trouwen met de enige zoon van koning Khvarazmsha, de heerser van de Khvarazmiërs. Tariel overlegt met Asmat'h, en samen bespreken ze het dilemma. Als hij de koning confronteert, zal dit India verscheuren. Ze besluiten dat de beste koers van actie zou zijn om de bruidegom heimelijk te doden. Asmat'h zegt: "Als je hem hebt gedood, vertel dan aan de koning: "Ik kon India nooit aan de Perzen (Khvarazmiërs) overlaten; het is mijn eigen erfgoed, nooit zal ik er zelfs maar een ons van opgeven. Als je me geen rust laat, zal ik van jouw stad een wildernis maken!"

Als de bruidegom arriveert, neemt Tariel honderd krijgers mee; ze gaan de tent binnen waar de bruidegom wacht, en doden hem. De volgende dag stuurt de koning Tariel een bericht en vraagt waarom hij de zoon van Khvarazmsha heeft gedood. "Als je mijn dochter wilde, waarom heb je het dan niet tegen mij gezegd? Je hebt mijn leven onaangenaam gemaakt, je oude pleegvader; jij hebt ervoor gezorgd dat je niet bij mij blijft tot de dag van mijn dood."

Tariel antwoordt dat hij bij recht de enige erfgenaam is van heel India. "Ik wil jouw dochter niet, huw haar uit, bevrijd haar van mij. India is van mij, aan niemand anders zal ik het geven; wie mijn recht betwist, zal ik van de aarde laten verdwijnen; zelfs als ik hulp van buitenaf nodig heb, weiger ik te vragen om hulp!"

De koning is woedend en zweert dat zijn zus, Davar, de voogd van Nestan, en de dienstmeid Asmat'h zullen sterven als vergelding. Tovenares Davar slaat Nestan en laat haar door twee bovennatuurlijke slaven wegslepen. Ze vliegen uit het raam over zee. Davar pleegt zelfmoord. Asmat'h vlucht naar Tariel, en zij vluchten samen met twee slaven India uit per schip, op zoek naar Nestan. Uiteindelijk sterven al zijn metgezellen behalve Asmat'h en de twee slaven op de queeste.

Op een dag landt Tariel op het vasteland en ontmoet een gewonde ridder. Een van Tariels slaven geneest hem. De gewonde ridder is Nuradin P'hridon, koning van de nabijgelegen stad Mulghazanzari. P'hridon vecht met zijn vader tegen zijn ooms om een eiland, en heeft zojuist een schermutseling gehad met de troepen van zijn ooms. Tariel bundelt zijn krachten met P'hridon en ze zegevieren. Tariel wordt de rechterhand van P'hridon. Op een dag vertelt P'hridon Tariel dat hij ooit Nestan heeft gezien met haar twee ontvoerders, en Tariel vertelt P'hridon zijn hele verhaal. P'hridon stuurt schepen uit om Nestan te zoeken, maar nergens is een teken van haar te vinden.

Tariel vertrekt uit Mulghazanzari; P'hridon geeft hem als afscheidscadeau een snel paard. Hij zoekt tevergeefs naar Nestan, zwervend door de wildernis. Uiteindelijk vindt hij een grot bewoond door Devis. Hij vecht met hen. In de strijd doden de Devis zijn twee slaven. Uiteindelijk zijn alleen hij en Asmat'h over. Ze leven in de grot, en Tariel dwaalt door de velden, wenend en flauwvallend. Hij kan zich er niet toe brengen zichzelf te doden, hoewel hij dat verlangt. Hij draagt het pantervel omdat het voor hem het symbool van Nestan is.

Shermadin, de slaaf vanAvt'handil keert terug en brengt het goede nieuws aan Rostevan en T'hinat'hin dat Avt'handil Tariel, de Ridder in het Panterval heeft gevonden en bereid is hem te helpen. Avt'handil wordt met festiviteiten ontvangen bij zijn aankomst in Arabië. Hij deelt het volledige verhaal met T'hinat'hin en verklaart zijn intentie om terug te keren naar Tariel en hem bij te staan in zijn zoektocht naar Nestan. Tariel verzoekt de vizier van de koningen om aan te kondigen dat hij vertrekt om Tariel te ondersteunen, wat leidt tot woede bij Koning Rostevan. Desalniettemin regelt Tariel zijn zaken, draagt opnieuw Shermadin op het leiderschap van het leger op zich te nemen, en vertrekt stilletjes, tot verdriet van de koningen.

Wanneer T'hinat'hin Tariel weer ontmoet, is Tariel dolblij hem te zien, zo blij zelfs dat hij flauwvalt. Tariel heeft gejaagd en zojuist een leeuw en een panter gedood die aan het vechten waren, wat hem deed denken aan zijn vriendschap met T'hinat'hin. Ze keren terug naar de grot en worden begroet door Asmat'h. T'hinat'hin besluit alleen op zoek te gaan naar Nestan. Eerst zal hij P'hridon vinden, hun enige aanwijzing. Tariel en Avt'handil nemen uitgebreid afscheid, waarbij Avt'handil klaagt tegen de zon, de maan en de planeten (regels 934-945).

Avt'handil reist zeventig dagen lang en nadert Mulghazanzar. Hij ontmoet P'hridon op de velden tijdens de jacht en vertelt hem dat hij van Tariel komt. P'hridon houdt een feest en Avt'handil vertelt hem zijn verhaal en hoe hij Tariel ontmoette. P'hridon geeft hem vier slaven om hem te vergezellen en brengt hem naar de plek waar hij Nestan zag, waarna Avt'handil afscheid neemt. Avt'handil zwerft honderd dagen rond en vraagt iedereen die hij tegenkomt of ze Nestan hebben gezien. Hij sluit zich aan bij een karavaan van kooplieden uit Bagdad en helpt hen vechten tegen enkele piraten. Hij sluit zich incognito aan bij de karavaan en steekt met hen de zee over naar een stad genaamd Gulansharo, het Rijk van de Zee, de hoofdstad van een machtig handelsempire. Gulansharo wordt geregeerd door koning Melik Surkhavi. Usen is het hoofd van de kooplieden en P'hatman Khat'hun is zijn (vervreemde) vrouw. Ze neemt de karavaan in huis en vermaakt hen. P'hatman is een aantrekkelijke rijpe vrouw die graag vermaakt. Ze wisselt geschenken uit met Avt'handil.

P'hatman wordt verliefd op Avt'handil, nog steeds vermomd als een koopman. Ze wisselen liefdesbrieven uit en hij stemt ermee in haar alleen te ontmoeten. P'hatman en Avt'handil bedrijven de liefde, maar dan valt er een man binnen. Ze worden betrapt! P'hatman vertelt Avt'handil dat hij de indringer moet doden of het land moet ontvluchten. Avt'handil stemt ermee in deze taak op zich te nemen, op haar woord dat het een kwestie van leven of dood is."

Avt'handil spoort de getuige, Chachnagir, op en dringt zijn huis binnen. Hij doodt twee van zijn bewakers en vermoordt vervolgens Chachnagir in koelen bloede, waarna hij het lichaam in zee werpt. Hij keert terug naar P'hatman en deze legt uit waarom deze moord noodzakelijk was.

Op nieuwjaarsdag in Gulansharo is er een feestelijke dag vol geschenken en sport. Tijdens deze viering werd P'hatman, te midden van haar gasten, plotseling overmand door een vreemd gevoel van droefheid. Haar gasten vertrekken geleidelijk aan, en P'hatman opent het raam om uit te kijken over de zee. In de verte ziet ze een boot met twee Indiase mannen en een vrouw in een kist. Als stille getuige van deze gebeurtenis wordt P'hatman verliefd op de vrouw. Ze beveelt haar slaven om naar het strand te gaan en de vrouw te kopen. Als ze er niet in slagen haar te overtuigen om verkocht te worden, krijgen ze de opdracht om de twee mannen te doden. De slaven gaan naar het strand en proberen te onderhandelen met de twee mannen, maar die weigeren te verkopen. Wanneer P'hatman ziet dat haar slaven niet succesvol zijn, beveelt ze hen de mannen te doden. Ze worden onthoofd en de vrouw wordt naar P'hatman gebracht. P'hatman ontvangt haar hartelijk en zweert haar trouw. Ze bemint haar en koestert elk deel van haar, uitputtend van haar liefde. P'hatman plaatst haar op haar sofa, streelt haar teder en geeft zich volledig over aan haar genegenheid.

Het wordt duidelijk dat dit de lang gezochte Nestan is. Nestan is van streek en kan haar verhaal niet vertellen, hoewel ze dankbaar is dat ze gered is. "Ze zei tegen mij: 'Voor mij ben je een moeder, beter dan een moeder. Wat kan mijn verhaal voor jou opleveren? Het is slechts het verhaal van een kletser. Ik ben een eenzame zwerver, overvallen door een ongelukkig lot. Als je me iets vraagt, moge de macht van de Alziende jou vervloeken!

P'hatman huisvest Nestan in het geheim. Nestan huilt dag en nacht. In eerste instantie vertelt P'hatman haar man Usen niet dat ze Nestan onderdak verleent. Uiteindelijk vertelt ze het hem en gaan ze allebei naar Nestan. Ze proberen allebei haar te troosten, maar ze blijft ontroostbaar. Ze bezoeken haar vaak samen. "Als we vrije tijd hadden van zaken doen, gingen we haar zien. Onze harten zaten onlosmakelijk gevangen in haar net."

Op een dag drinkt Usen, de man van P'hatman, met de koning. Hij noemt zonder erbij na te denken Nestan tegen de koning en stelt voor dat ze een waardige bruid zou zijn voor zijn zoon. De koning beveelt Usen Nestan naar het hof te brengen. P'hatman is verrast wanneer de slaven van de koning verschijnen om Nestan mee te nemen. Ze is er kapot van, maar Nestan berust in haar lot en stemt toe om te gaan. P'hatman geeft haar een afscheidscadeau: "Ik ging naar de schatkamer; ik nam edelstenen en parels waar geen prijs op stond, zoveel als ik kon, elke aparte was één stad waard. Ik ging terug; ik gordde ze om de taille van haar voor wie mijn zwarte droeve hart stierf."

De koning richt een bruidskamer in voor Nestan. Ze zwijgt nog steeds over haar afkomst. Aangezien zijn zoon weg is naar de oorlogen, moet de verloving wachten. Negen eunuchen bewaken de deur van Nestan. De koning beloont Usen met weelderige geschenken voor zijn rol bij het verkrijgen van Nestan, en ze vieren dit met een uitbundig feest.

Nestan koopt de eunuchen om met de parels en edelstenen die P'hatman haar had gegeven, en ontsnapt vermomd uit het paleis terwijl de koning in een dronken roes is. Ze keert terug naar het huis van P'hatman en vertelt haar dat ze moet vluchten. P'hatman geeft haar een snel paard, en Nestan vlucht weg. De koning denkt dat P'hatman medeplichtig is, maar niets kan worden bewezen.

Dit is de reden waarom P'hatman vervreemd is geraakt van Usen. De man die Avt'handil en P'hatman had betrapt, Chachnagir, was een geliefde van P'hatman. Ze had hem het verhaal van Nestan verteld, en hij had gedreigd het openbaar te maken.

Vervolgens vertelt P'hatman wat ze later heeft geleerd over het lot van Nestan. Op een dag arriveerden er wat zwervers waarmee ze in gesprek raakte. Een van hen, een slaaf, deelde zijn verhaal. Hij diende als slaaf voor de koning van de Kadjis, die in het land van Kadjet'hi woonde. Toen de koning stierf aan een ziekte, nam zijn zus, Dulardukht, zijn plaats in. Later overleed ook de zus van Dulardukht, waarna Dulardukht en haar belangrijkste slaaf, Roshak, naar haar begrafenis reisden. Op een duistere nacht verscheen er een vreemd licht, gevolgd door een ruiter die in zicht kwam. Het bleek Nestan te zijn. Ze slaagden erin haar ervan te overtuigen om met hen terug te keren naar Kadjet'hi, waar ze bleef. Ze zal worden uitgehuwelijkt aan prins Rosan, die nog een jongen is.

De stad van de Kadjis is goed verdedigd. Binnen de stad staat een hoge rots met een uitgeholde doorgang om omhoog te klimmen. Nestan bevindt zich boven op die rots, omringd door duizenden bewakers in de stad. De Kadjis staan bekend als tovenaars en kunstenaars.

Avt'handil is verheugd dat P'hatman heeft ontdekt waar Nestan gevangen wordt gehouden, hoewel hij haar zijn kant van het verhaal nog niet heeft verteld. Nadat ze de nacht samen hebben doorgebracht, verschijnt Avt'handil voor een maaltijd bij P'hatman, nu gekleed als de ridder die hij is. Tijdens het diner vertelt hij P'hatman wie hij is, over Tariel, en over Nestans oorsprong die hij door de wijde wereld heeft gezocht.

P'hatman schrijft een brief aan Nestan waarin ze haar vertelt dat Tariel bijna tot waanzin is gedreven door haar afwezigheid, en dat Tariels gezworen broer, Avt'handil, naar haar op zoek is. Ze geeft de brief aan een tovenaar, die onzichtbaar naar Kadjet'hi vliegt en het aan Nestan bezorgt. Nestan schrijft terug en vertelt hun dat ze gevangen wordt gehouden maar nog niet is getrouwd. Avt'handil schrijft naar P'hridon en vertelt hem wat er is gebeurd.

Daarna keert Avt'handil terug naar Tariel. Als ze elkaar ontmoeten, heeft Tariel zojuist een leeuw gedood. Avt'handil laat hem een brief van Nestan zien. Tariel valt flauw en Avt'handil wekt hem weer tot leven met leeuwenbloed.

Samen besluiten ze Nestan te redden van de Kadjis. Ze keren terug naar de grotten en vertellen Asmat'h het nieuws. Tariel vertelt Avt'handil dat er een schatkamer is in de grot van de Devis. Ze breken veertig deuren af en vinden niet alleen veertig kamers vol schatten, maar ook een volledig gevulde wapenkamer. In de wapenkamer staat een kist. Er staat geschreven: "Hier ligt wonderbaarlijke armor: een ketelhelm, een kolderstok, en een staal snijdend zwaard. Als de Kadjis de Devis aanvallen, zal het een zware dag zijn. Wie opent op een ander moment is een koningsdoder!"

Tariel, Avt'handil en Asmat'h vertrekken allemaal. Ze bezoeken eerst het land van P'hridon, die zich bij hen voegt samen met driehonderd bereden krijgers. Asmat'h blijft achter in Mulghazanzari.

Tariel, Avt'handil en P'hridon steken de zee over en komen aan in de stad van de Kadjis, Kadjet'hi. Ze besluiten tot een verrassingsaanval. Hun ruiters zullen de stad van drie kanten aanvallen. De drie helden betreden de stad vermomd, openen de poorten en overweldigen de stad en het kasteel. Nestan en Tariel worden eindelijk herenigd. Ze richten een garnizoen op, plunderen de stad en vertrekken naar de Stad van de Zeeën.

Ze geven het land van de Kadjis aan de koning van de Stad van de Zeeën, en er is een groot feest met veel geschenken. Tariel neemt P'hatman aan als zijn gezworen zuster. Vervolgens reizen ze naar de stad van P'hridon en herenigen Asmat'h en Nestan.

Nestan en Tariel worden getrouwd in Mulghazanzar door koning P'hridon. Tariel neemt P'hridon mee naar de grot van de Devis. Daar schenkt Tariel hem de schat van de Devis.

Na zijn terugkeer naar Arabië met Tariel, trouwt Avt'handil met T'hanat'hin en samen bestijgen ze de troon.


Personages in 'De Ridder in het Pantervel'

  • Koning Rostevan: De koning van Arabië, vader van T'hinat'hin, en opdrachtgever van Avt'handil's queeste om de mysterieuze Ridder in het Pantervel te vinden.

  • T'hinat'hin: Dochter van Koning Rostevan, gekroond tot koningin nadat haar vader merkte dat zijn krachten afnamen.

  • Avt'handil: Hoogste bevelhebber van het Arabische leger, verliefd op T'hinat'hin, en de held van het verhaal die op queeste gaat om de mysterieuze Ridder in het Pantervel te vinden.

  • Tariel: De mysterieuze Ridder in het Pantervel, afkomstig uit India, op zoek naar zijn geliefde Nestan-Daredjan die gevangen wordt gehouden door de Kadjis.

  • Asmat'h: Dienstmeid van prinses Nestan-Daredjan, helpt Tariel en Avt'handil bij hun queeste en is betrokken bij het verhaal vanuit het perspectief van Nestan.

  • P'hatman: Vrouw van Usen, wordt verliefd op Nestan en helpt haar, ondanks de gevolgen, om te ontsnappen uit het paleis van de koning.

  • Nestan-Daredjan: Prinses uit India, geliefde van Tariel, gevangen gehouden door de Kadjis, en uiteindelijk herenigd met Tariel.

  • Usen: Man van P'hatman, betrokken bij de poging om Nestan te vangen voor de koning, maar wordt uiteindelijk verraden door zijn vrouw.

  • Koning P'hridon: Koning van Mulghazanzari, helpt Avt'handil en Tariel in hun queeste en trouwt uiteindelijk Nestan en Tariel.

  • Davar: Zus van Koning Saridan, voedt Nestan-Daredjan op, later betrokken bij de zelfmoord en het verraad van Nestan.

  • Shermadin: Slaaf van Avt'handil, die betrokken is bij de queeste en later terugkeert met het nieuws over Tariel's lot.


"De Ridder in het Pantervel" - Scenario voor Schimmenspel/Animatie

Openingsscène

Een sterrenhemel transformeert in het silhouet van het koninkrijk Arabië. De gouden zon rijst op boven een prachtig paleis, waar koningin Tinatin uitkijkt over haar land.

  • Muziek: Zachte, mysterieuze melodieën begeleiden de introductie.
  • Voice-over/Narratie: "In een rijk waar de zon de aarde kust en schaduwen verhalen vertellen, begint ons avontuur."

Scène 1: De Queeste Begint

  • Koningin Tinatin en Avtandil staan tegenover elkaar, hun silhouetten gedetailleerd en expressief.
  • Actie: Tinatin reikt Avtandil een opgerolde perkamentrol aan, symbolisch voor de queeste.
  • Voice-over: "Met een hart gedreven door liefde en trouw, aanvaardt Avtandil de nobele queeste."

Scène 2: Avtandil's Reis

  • De achtergrond verandert in diverse landschappen: donkere bossen, hoge bergen, en woeste rivieren, terwijl Avtandil's silhouet dapper voortbeweegt.
  • Actie: Dynamische scènes van Avtandil die obstakels overwint, met af en toe verschijningen van mysterieuze figuren en dieren.
  • Voice-over: "Door ongetemde wildernissen en vergeten paden, zoekt hij naar de ridder, geleid door sterren en fate."

Scène 3: Ontmoeting met Tariel

  • Een grot verschijnt, van waaruit het silhouet van de Ridder in het Pantervel tevoorschijn komt, mysterieus en krachtig.
  • Actie: Avtandil en Tariel's silhouetten voeren een delicate dans uit, symboliserend hun bondgenootschap.
  • Voice-over: "In de echo van de grot, vindt Avtandil niet alleen een ridder, maar een ziel gebonden door liefde en verlies."

Scène 4: De Zoektocht naar Nestan-Darejan

  • Verschillende scènes illustreren de avonturen en uitdagingen die Avtandil en Tariel samen aangaan, met het silhouet van Nestan-Darejan die hen roept vanuit de verte.
  • Actie: Hun pad is bezaaid met gevechten tegen schaduwfiguren, reddingen, en de uiteindelijke confrontatie met de duistere macht.
  • Voice-over: "Samen trotseren ze de schaduwen, hun harten verlicht door hoop en de belofte van hereniging."

Slotscène

De silhouetten van Avtandil, Tariel, en Nestan-Darejan komen samen onder een stralende maan, hun vormen vervloeiend in één.

  • Muziek: Een triomfantelijke melodie markeert de hereniging en overwinning.
  • Voice-over: "Zo eindigt ons verhaal onder de sterren, een saga van moed, liefde, en de onbreekbare banden die ons verbinden."

Aftiteling

De silhouetten van de personages dansen tegen de achtergrond van een opkomende zon, terwijl de namen van de makers verschijnen.

Aanpak voor het scenario en creatieve tips

  1. Visuele stijl en symboliek: Elk frame moet zorgvuldig uitgesneden en geanimeerd worden om de rijke details en emotionele diepte van het verhaal te weerspiegelen. Experimenteer met lichteffecten en contrasten om symbolisch de strijd tussen goed en kwaad te benadrukken, gebruikmakend van technieken geïnspireerd door Lotte Reiniger.
  2. Ontwikkeling van personages en interactie: Toon de groei van personages en de evolutie van hun relaties door subtiele veranderingen in lichaamstaal en interacties. Bijvoorbeeld, hoe de houding en de interacties tussen Avtandil en Tariel veranderen naarmate hun vertrouwen groeit, of hoe Tariels lichaamstaal zijn emotionele reis van eenzaamheid naar hernieuwde hoop weerspiegelt.
  3. Muziek en Voice-over: Kies zorgvuldig de soundtrack en voice-over om de emotionele sfeer van het verhaal te versterken. De muziek moet de emotionele toon zetten, terwijl de voice-over de kijker door het verhaal leidt en extra context biedt.
  4. Hoe je de hoogtepunten laat zien: Gebruik visuele symbolen om sleutelmomenten zoals de overwinning en bevrijding uit te drukken. Voorbeelden zijn een versplinterde toren om Rosans nederlaag te symboliseren, lichtstralen die de duisternis doorbreken, of de vereniging van de drie hoofdpersonen die hun onbreekbare band toont.
  5. Viering en afsluiting: Ontwerp feestelijke scènes die een nieuw begin en hoop voor de toekomst symboliseren. Denk aan gemeenschapsvieringen, het planten van een boom, of symbolische gebaren van verbintenis en vooruitkijken naar een nieuwe fase in het leven.
  6. Reflectie en Inspiratie: Moedig aan tot reflectie op de relevantie van het verhaal voor persoonlijke ervaringen. Laat studenten overwegen hoe de thema's van moed, liefde, en gerechtigheid in "De Ridder in het Pantervel" resoneren met hun eigen leven en dit als inspiratiebron gebruiken voor hun creatieve uitdrukking.

Reflectie en inspiratie:

Denk na over hoe de avonturen en lessen van "De Ridder in het Pantervel" van toepassing zijn op jullie eigen ervaringen en dromen. Ontdek hoe oude verhalen nog steeds betekenis hebben voor onze moderne levens. Hier zijn enkele suggesties:

  • Identificeer momenten in het verhaal waarin jullie jezelf zien in de personages. Zijn er momenten van moed, vriendschap of het overwinnen van obstakels die jullie doen denken aan jullie eigen leven?
  • Gebruik een dagboek of schetsboek om te tekenen of te schrijven over jullie persoonlijke heldenreis. Hoe zouden jullie reageren op de uitdagingen die Avtandil en Tariel tegenkomen?
  • Maak een korte strip of storyboard die een scène uit jullie leven combineert met elementen uit het verhaal. Denk aan een moment waarop jullie zelf moedig waren of een vriend hielpen in nood.
  • Bespreek in kleine groepen de thema's van het verhaal, zoals gerechtigheid, liefde en zelfontdekking. Kunnen jullie moderne voorbeelden vinden van deze tijdloze thema's?
  • Ontwerp een poster die een citaat uit "De Ridder in het Pantervel" verbindt met een beeld of situatie uit het hedendaagse leven, om de universele boodschap te illustreren.
    • "Wat we geven maakt ons rijker, wat wordt opgepot gaat verloren" - Dit citaat kan worden gebruikt om de boodschap van vrijgevigheid en delen te illustreren, en hoe dit leidt tot rijkdom, niet alleen materieel maar ook spiritueel.
    • "Weet dat een roos zonder doornen nooit geplukt is" - Dit citaat kan worden gebruikt om de boodschap van het accepteren van de moeilijkheden en uitdagingen in het leven te illustreren, en hoe deze bijdragen aan de schoonheid en volledigheid ervan.
    • "De dood vindt zijn weg onbelemmerd, of het pad nu smal of rotsachtig is" - Dit citaat kan worden gebruikt om de boodschap van het accepteren van de onvermijdelijkheid van de dood en de uitdagingen van het leven te illustreren, en hoe we desondanks moeten blijven voortgaan.
    • "Soms doorstaat het hart alle verdriet omdat het aan het begin naar vreugde zoekt" - Dit citaat kan worden gebruikt om de boodschap van hoop en veerkracht te illustreren, en hoe zelfs in de moeilijkste tijden het verlangen naar vreugde ons kan helpen om door te gaan.
    • "Te veel vreugde kan het hart schaden." - Dit citaat kan worden gebruikt om te laten zien dat overmatige vreugde en geluk soms negatieve gevolgen kunnen hebben voor ons welzijn.
    • "Het hart, de geest en de gedachten zijn met elkaar verbonden. Als het hart verdwijnt, volgen de anderen. Zonder een hart kan een mens niet echt mens zijn; hij wordt verstoten uit de samenleving." - Dit citaat benadrukt de nauwe verbondenheid tussen het hart, de geest en de gedachten, en hoe het ontbreken van hartelijkheid iemand kan vervreemden van anderen.