Het creëren van een mooie kleurharmonie en het combineren van kleuren die goed bij elkaar passen, is grotendeels gebaseerd op gevoel, ervaring en smaak. Het vermogen om kleuren op harmonieuze wijze te combineren vereist een zekere intuïtie en artistiek inzicht.
Kleuren combineren is niet alleen een creatieve vaardigheid, maar ook een wetenschap op zich. Door gebruik te maken van het kleurenwiel en specifieke kleurregels, kunnen we kleurharmonieën samenstellen die een bepaald gevoel of sfeer oproepen. Het kleurenwiel biedt een visueel hulpmiddel om te begrijpen hoe kleuren met elkaar in verband staan en hoe ze harmonieus kunnen worden gecombineerd.
Geen enkel ander visueel element heeft zoveel impact op de kijker als kleur. Kleur trekt de aandacht en brengt een boodschap over. Een kleur staat nooit op zichzelf, maar wordt altijd in relatie tot andere kleuren gezien. Hierdoor kun je kleurencomposities of harmonieën creëren, gebaseerd op de kleuren van verschillende elementen op de pagina.
Het is raadzaam om het aantal kleuren in een ontwerp te beperken tot drie. Indien je meer kleuren nodig hebt, kun je gebruikmaken van schaduwen, tonen en tinten of lichtere varianten van deze kleuren om diversiteit toe te voegen zonder dat het ontwerp te druk wordt.
Een handige richtlijn is de 60%-30%-10% regel. Hierbij gebruik je de hoofdkleur voor ongeveer 60% van het ontwerp, de tweede kleur voor ongeveer 30% en de derde kleur, ook wel de accentkleur genoemd, voor 10%. Deze verhoudingen zorgen voor een gebalanceerde en harmonieuze visuele uitstraling.
Het is echter belangrijk om te onthouden dat deze regel een richtlijn is en dat flexibiliteit mogelijk is, afhankelijk van het specifieke ontwerp en de gewenste esthetiek. Experimenteer met verschillende kleurencombinaties en verhoudingen om tot het gewenste visuele effect te komen.
Een belangrijk hulpmiddel bij het kiezen van kleurencombinaties is de kleurencirkel. Traditioneel maken schilders, ontwerpers en andere creatieve professionals gebruik van een kleurenwiel gebaseerd op de theorie van Johannes Itten. Deze kleurencirkel bestaat uit twaalf driehoeken die de relatie tussen verschillende kleuren illustreren.
De kleurencirkel van Johannes Itten is gebaseerd op het subtractieve kleursysteem, waarbij kleurpigmenten in verschillende materialen bepaalde kleuren uit het invallende witte licht absorberen en andere reflecteren. Itten beschouwde rood, geel en blauw als de primaire kleuren binnen dit systeem, terwijl oranje, groen en violet secundaire kleuren zijn.
Door het mengen van een primaire en een secundaire kleur ontstaan tertiaire kleuren zoals geeloranje, roodoranje, roodviolet, blauwviolet, blauwgroen en geelgroen, resulterend in een totaal van twaalf kleuren.
De kleurencirkel van Itten bestaat uit pure, verzadigde kleuren, zonder toevoeging van wit, zwart of grijs.
Ittens kleurencirkel biedt een rijk palet dat kunstenaars en ontwerpers in staat stelt om diverse en harmonieuze kleurcombinaties te verkennen en te gebruiken in hun creatieve werken.
Volgens wetenschappelijke inzichten is Ittens cirkel echter niet correct, omdat de ware primaire kleuren magenta, cyaan en geel zijn. Hier vind je de natuurkundig correcte subtractieve kleurencirkel.
Desondanks wordt Ittens systeem vaak als harmonieuzer beschouwd dan de wetenschappelijk correcte kleurencirkel en wordt het daarom veel gebruikt als uitgangspunt voor het creëren van harmonieuze kleurcombinaties.
Een verzadigde pure kleur is een kleur zonder enige menging of toevoeging van andere kleuren. Het is de meest intense en levendige versie van die kleur, waarbij de kleur op zijn puurst en meest opvallend is.
Schaduwen, tinten en tonen zijn termen die worden gebruikt om verschillende variaties en effecten van een kleur te beschrijven wanneer deze wordt gemengd met andere kleuren. Deze variaties kunnen een aanzienlijke invloed hebben op de stemming en sfeer van een ontwerp.
Schaduwen: Schaduwen ontstaan wanneer een verzadigde pure kleur wordt gemengd met zwart. Het toevoegen van zwart verduistert de kleur, creëert diepte en donkere gebieden. Dit verhoogt het contrast in de afbeelding en geeft meer nadruk aan bepaalde elementen.
Tinten: Tinten ontstaan wanneer een verzadigde pure kleur wordt gemengd met wit. Het toevoegen van wit maakt de kleur lichter en zachter, waardoor de verzadiging en helderheid verminderen. Dit resulteert in een scala aan subtiele kleurvariaties, ideaal voor het verzachten van het algehele uiterlijk van een ontwerp.
Tonen: Tonen ontstaan wanneer een verzadigde pure kleur wordt gemengd met grijstinten. Dit dempt de kleur en vermindert de intensiteit. Tonen bieden een genuanceerd palet met subtielere schakeringen, perfect voor het creëren van een evenwichtig en ingetogen ontwerp.
Samengevat, schaduwen verdonkeren de kleur, tinten maken de kleur lichter en zachter, terwijl tonen de kleur dempen en zorgen voor een subtielere variant. Deze variaties bieden ontwerpers een breed spectrum aan mogelijkheden om de gewenste visuele impact te bereiken.
Hieronder is een fictief voorbeeld uitgewerkt van hoe je verschillende kleurharmonieën kunt samenstellen. We beginnen met een foto van een roodharig meisje die we graag willen gebruiken op de cover van een boek.
Elke foto heeft een natuurlijk kleurenpalet, de eerste stap is om het kleurenpalet te vinden en vervolgens te ordenen.
Op een normale kijkafstand (zie startbeeld) zien we tientallen kleuren, huidtinten, rood haar, bordeaux jurk, groene bomen,... maar zoom in en je ziet miljoenen kleuren.
De eerste stap is om deze kleuren te rangschikken en te beperken tot een aantal dat we kunnen beheersen, 16, 32, 64. Dit doen we in Photoshop.
Om de warme en de koude kleuren van elkaar te scheiden is er een lijn getrokken door het middelpunt van de kleurencirkel. De warme kleuren zijn geel, oranje, rood. De koele of koude kleuren zijn blauw, groen en violet.
Warme en koude kleuren roepen verschillende emoties op, denk bij warme kleuren aan een mooie zomerdag, zonsondergang, vuur, warmte. Koude kleuren doen eerder denken aan ijs, natuur, water een heldere hemel.
Met als uitganspunt de basiskleur – in het voorbeeld bordeaux-rood – is het mogelijk om een aantal harmoniërende kleurpaletten te creëren.
Een monochromatische harmonie bestaat uit de donkere, medium en lichte tinten van een basiskleur, waarbij de verzadiging en helderheid variëren. Deze tinten bevinden zich binnen dezelfde sectie van de kleurencirkel. Schaduwen worden gevormd door het mengen van een zuivere kleur met zwart, tinten ontstaan door het mengen van een zuivere kleur met wit, en tonen worden gecreëerd door het mengen van een zuivere kleur met grijstinten.
Deze harmonie heeft geen kleurdiepte, maar biedt in plaats daarvan contrast door middel van donkere, medium en lichte tinten, wat essentieel is voor een goed ontwerp. Het realiseren van grote contrasten kan een uitdaging zijn. In de interieurvormgeving wordt soms ook gesproken over "ton sur ton".
Aan beide zijden van de basiskleur bevinden zich de verwante kleuren van deze basiskleur. Deze kleuren binnen deze harmonie delen dezelfde ondertonen, zoals oranje en rood in dit voorbeeld. Deze combinaties resulteren in prachtige kleurharmonieën met zachte contrasten. Deze kleurpaletten zijn eenvoudig om mee te werken, omdat ze rust en uniformiteit in een ontwerp creëren.
Tegenover de basiskleur liggen de complementaire of aanvullende kleuren - in dit geval de blauwgroene reeks. Complementaire kleuren zorgen voor contrast en brengen energie, spanning en kracht met zich mee.
Wanneer complementaire kleuren worden gemengd, ontstaat in additieve (licht) menging wit, in subtractieve (pigmenten) menging zwart.
Gewoonlijk wordt de complementaire kleur gebruikt als accentkleur, zoals te zien is in het voorbeeld hiernaast, waar een groen vlak wordt geplaatst op een oranjerood veld. Het is aan te raden om een 80/20 verhouding te hanteren om het schokkende contrast van een 50/50 verhouding te vermijden.
Complementaire kleuren zijn minder geschikt om te gebruiken in combinatie met tekst. Andere voorbeelden van complementaire kleuren zijn blauw en oranje en geel en violet.
Één stap links of rechts van de complementaire kleur bevinden zich de analoge of opeenvolgende kleuren van deze complementaire kleuren. Deze harmonie of kleurenpalet wordt ook wel "gesplitst complementair" genoemd.
De kracht van deze harmonie ligt in het subtiele, zachte contrast van de opeenvolgende kleuren, gecombineerd met het toegevoegde accent van een tegenovergestelde kleur. In het voorbeeld zal de rode kleur waarschijnlijk als accentkleur worden gebruikt.
Dit gemengde kleurenpalet of harmonie is vergelijkbaar met de gesplitst complementaire kleur, maar met meer kleuren. Het uitgebreidere kleurenpalet creëert een koele en ijzige harmonie aan de "koude" zijde van de kleurencirkel, en een subtiel, rijk contrast aan de "warme" zijde van de kleurencirkel.
Een verhouding van 80/20 met de dominante kleur levert het beste resultaat op. Om diepte toe te voegen, kun je een lichtere tint van een van de accentkleuren gebruiken.
Het resultaat is een intense en opwindende combinatie!
Opeenvolgende kleuren van de basiskleur, die naast elkaar op de kleurencirkel liggen, creëren een warme harmonie. Deze harmonie wordt versterkt door een "hot spot" van een complementaire kleur. Opeenvolgende kleuren delen vergelijkbare tinten, wat resulteert in een subtiele en samenhangende uitstraling.
Houd in gedachten dat complementaire kleuren met dezelfde waarde de neiging hebben om met elkaar te "vechten". Ze vullen elkaar echter aan wanneer ze verschillend zijn. Daarom hebben we in InDesign gebruikgemaakt van de pipet om zowel donkere, middelste als lichte tinten van elke kleur te selecteren, wat helpt om evenwicht en diepte te creëren in het ontwerp.
Dit kleurenschema selecteert drie kleuren die op gelijke afstand staan op het kleurenwiel.
Dit kleurenschema creëert een levendige harmonie, vooral in dit voorbeeld met de primaire kleuren. Zelfs met minder verzadigde of donkerdere tinten kun je nog steeds een levendig effect bereiken.
Bij dit kleurenschema is het belangrijk om je kleuren zorgvuldig te kiezen. Laat één kleur domineren en gebruik de andere twee als accentkleuren.
Dit kleurenschema selecteert vier kleuren die twee complementaire paren vormen.
Dit veelzijdige kleurenschema biedt talloze combinatiemogelijkheden. Het is belangrijk om binnen deze harmonie één kleur dominant te maken.
Let erop dat er een balans is tussen warme en koude kleuren. Zorg ervoor dat de warme en koude kleuren in evenwicht zijn.
Dit kleurenschema lijkt sterk op het rechthoekige schema, maar in deze harmonie zijn de kleuren gelijkmatig verdeeld over de kleurencirkel. Het is ook hier belangrijk om één kleur dominant te laten zijn.
Houd er rekening mee dat er een balans moet zijn tussen warme en koude kleuren. Zorg ervoor dat de warme en koude kleuren in harmonie zijn.
Lees eerst de veelgestelde vragen over Adobe color.
Experimenteer ook met dit alternatief gratis kleurenwiel.
Met de gratis app Adobe Capture (inloggen met je Adobe school account) kan je onder andere kleurharmonieën maken van een foto die je neemt met je smartphone. Downloaden in de Apple AppStore of Googleplay.
De opdracht bestaat uit het ontwerpen van de cover voor een kookboek. Als foto gebruik je een beeld van jouw lievelingsgerecht. Het ontwerp moet fris, levendig en persoonlijk zijn. Tekst: "Mijn favoriete gerechten door: "vul hier je naam in". Het formaat van het kookboek en het lettertype mag je vrij kiezen. Kleur is bovendien in alle aspecten aanwezig.
Zoek online een foto van jouw lievelingsgerecht. (rechtstaand beeld en voldoende resolutie)
Doorloop de stappen uit het voorbeeld onder de titel: "Kijken, dichter en nog dichter kijken!"
Doorloop de stappen uit het voorbeeld onder de titel: "Elke kleur uittesten."
Doorloop de stappen uit het voorbeeld onder de titel: "De basiskleur kiezen en meer kleuren toevoegen."